Ambassadeurs

Het Christiaan Huygensonderwijs in Flevoland heeft een viertal betrokken ambassadeurs. Onze ambassadeurs hebben mede bijgedragen aan het ontstaan en promotie van het Christiaan Huygensonderwijs in de afgelopen 5 jaar.

Een ambassadeur van het Christiaan Huygens zorgt voor verbindingen in het bedrijfsleven, de politiek of het onderwijs. Hij of zij blijft benadrukken dat voltijds hoogbegaafdenonderwijs nodig is voor de kinderen op deze school.

Momenteel zijn we in overleg om een persoonlijke beschrijving van onze ambassadeurs op te stellen welk na validatie op de website zal worden geplaatst.

Onze ambassadeurs zijn:

Andries Greiner

Andries Greiner begon zijn loopbaan in het onderwijs. Hij werkte als leraar Nederlands aan scholen voor beroepsonderwijs in Den Haag en Vlaardingen. Daarna werd hij directeur van het Christelijk Vormingscentrum in Maassluis. In 1984 stapte hij over naar het bedrijfsleven. Van 1984 tot 2003 leidde hij als algemeen directeur IVIO, een uitgeverij annex opleidingsinstituut. Zijn hoofdberoep combineert hij steeds met diverse nevenfuncties. Voorbeelden: voorzitter van de Kamer van Koophandel Flevoland, van het World Trade Centre Almere en bestuurslid van de Stichting Arbeidsmarkt en Maatschappelijke Ongelijkheid (Erasmus Universiteit). Van 2003 tot 2011 was hij voor het CDA gedeputeerde economische zaken en onderwijs van de provincie Flevoland. Thans vervult hij verschillende bestuursfuncties, zowel voor het bedrijfsleven als voor het onderwijs. Zo is  hij voorzitter van de Bedrijfskring Lelystad en van de Benoemingsadviescommissie van de Vrije Universiteit Amsterdam.

Mr. Aat B.L. de Jonge, Burgermeester gemeente Dronten

Al een paar jaar mag ik ambassadeur zijn voor het onderwijs aan hoogbegaafden in Dronten. Waarom? Omdat ik onder de indruk raakte van de verhalen van ouders. Zij vertelden mij zo vaak vooroordelen tegen te komen: je moett niet zeuren, wees maar blij met zo'n knap kind, doe niet zo elitair enz. Dat zette mij aan het denken. Ieder kind heeft recht op goed onderwijs: dat is ook een van de millenniumdoeleinden van de VN. Dan ook: hoogbegaafde kinderen en dat is een hele uitdaging. Kinderen gelukkig zien: wie wil dat niet?

Meine Breemhaar, CEO KMM Groep

Ondernemer die een eenmanszaak vanaf 1989 heeft uitgebreid tot een bedrijfsgroep van 36 bedrijven met honderden medewerkers. Onder deze holding vallen ook een groot aantal bedrijven die actief zijn in de educatieve sector, zoals IVIO: Karmac Bibliotheek; Academie voor Wonen, Zorg & Welzijn;  Profiel; Kleurrijker en Onderwijs Instituut Caribisch Nederland.

Daarnaast is hij onder andere actief als beschermheer van Stichting Flevopenningen, bestuurder bij VNO-NCW, lid van de Higher Education Development Board Almere, adviseur van NVORWO en is gekozen tot held van Flevoland in 2011.

Ook is Meine Breemhaar voorzitter van de stichting IVIO, opgericht in 1936 door Prof.dr. Ph.A. Kohnstamm. De stichting is verantwoordelijk voor diverse activiteiten die het onderwijs stimuleren en faciliteren, zoals de IVIO-Professor Kohnstamm prijs, de IVIO-Andries Greiner prijs en de IVIO lezing. Daarnaast wordt aan mensen die veel hebben betekend voor het onderwijs in Nederland de IVIO penning uitgereikt.

‘Ik vind het belangrijk om iets terug te doen voor de maatschappij. Ons gezin en veel van onze medewerkers zijn actief in de regio als vrijwilliger. Zo is er een speciaal sponsorfonds voor alle medewerkers. Zij kunnen vanuit dit fonds een bedrag krijgen waarmee zij een goed doel kunnen sponsoren. Ook hebben we al meer dan 10 jaar ons eigen Management Trainee Programma waarvoor jaarlijks 12-14 studenten een baan krijgen aangeboden.’